Els tubs d’extensió són una bona alternativa de baix cost per als fotògrafs que vulguin experimentar amb la macro fotografia sense haver d’adquirir una òptica especialment dissenyada per a fer macro. Es tracta d’uns tubs buits (no disposen de cap element òptic en el seu interior) que se situen entre el cos de la cà mera i el nostre objectiu i, per tant, els tubs d’extensió amplien la distà ncia que hi ha entre l’objectiu i el pla focal de la cà mera (ja sigui un sensor o bé un negatiu). Aquest fet redueix considerablement la distancia mÃnima d’enfocament del nostre objectiu i ens permet acostar-nos molt més a l’objecte a fotografiar per a fer macro. Per contrapartida, quan utilitzem tubs d’extensió la nostra òptica perd la possibilitat d’enfocar a infinit, aixà que només podem utilitzar-los per a fotografiar elements que es trobin propers a nosaltres. Un altre aspecte a tenir en compte quan treballem en fotografia macro és la profunditat de camp, ja que es torna crÃtica i pot arribar a ser d’escasos mil·lÃmetres. Per tant, habitualment haurem de treballar amb obertures tancades que ens ajudin a augmentar la profunditat de camp i mantenir l’escena enfocada. A més també hem de considerar que el fet de separar l’objectiu de la cà mera fa que arribi menys llum al sensor, i haurem de compensar tot plegat amb la ISO o bé posant més llum a l’escena. Degut a que el principi òptic per a fer macro que utilitzen els tubs d’extensió és tan bà sic, a Internet existeixen nombrosos tutorials per a fabricar-ne de casolans, fins i tot a partir de rotllos de paper de và ter! Però pel mateix motiu podrem trobar alguns models amb una bona construcció a preus molt assequibles. Bà sicament hi ha dos tipus de tubs d’extensió per a macro: els que tenen connexió electrònica i els que no. Si emprem els primers la cà mera serà capaç d’accedir a la informació que l’objectiu li està transmetent, i podrà modificar l’obertura i punt d’enfocament de la òptica. Pel contrari, si utilitzem tubs d’extensió que no tinguin connexions electròniques no podrem modificar ni l’obertura ni l’enfocament automà tic des del cos de cà mera i, per tant, necessitarem òptiques...
Llegir MésDe rodatge amb Palma Pictures
Aquest estiu he pogut participar a un dels rodatges de Palma Pictures a Mallorca. Vaig treballar d’assistent de producció a un dels seus espots publicitaris, i tot i resultar una feina dura -sobretot considerant que es tractava d’un rodatge a la platja en ple estiu- l’experiència va ser totalment positiva per a mi. Sà bé és cert que els rodatges a la platja són particularment durs, crec que el poder compartir temps i espai amb tècnics i professionals de primer nivell et permet veure i aprendre moltes coses que no es poden veure a rodatges menys ambiciosos. Rodar sota el sol a ple estiu durant un parell de dies es fa feixuc, però ben segur que ho repetiria si en tinc una oportunitat!...
Llegir MésDe rodatge amb Francesc Bellmunt
Sempre és un plaer participar a l’equip dels rodatges dirigits per Francesc Bellmunt. Juntament amb Santi Ortiz vaig ser un dels operadors de cà mera del seu proper documental rodat a Mont-ras.
Llegir MésProvant la RED EPIC
L’Escola de Cinema de Barcelona ha impartit un curs de RED EPIC en el que he pogut comprovar les possibilitats d’aquesta cà mera de cinema. Els 5K de ressolució que ofereix resulten impressionants, mentre que els seus 300 fotogrames per segon proporcionen un suavÃssim slow motion. Sens dubte aquesta cà mera és una opció a tenir molt en compte a futurs...
Llegir Més